Co to znaczy być dobrze ubraną osobą?

with Brak komentarzy

Szata zdobi człowieka! To fakt, że oceniamy ludzi przez pryzmat tego, jak wyglądają. I nie chodzi tu o urodę, czy czynniki fizyczne, na które nie mamy wpływu. Chodzi o ubranie, które codziennie rano wyciągamy z szafy i na siebie wkładamy. Dobrze ubrana kobieta, to kobieta, która umie dostosować strój do okazji. Zastanów się, ile razy zdarzyło Ci się słyszeć hasło „ubierz się odpowiednio” albo komentarze, że ktoś był ubrany niewłaściwie na konkretną okazję? Wydarzenie, pozycja społeczna, stanowisko, a nawet pora dnia i wiek warunkuje garderobę, z której należy korzystać, szczególnie do pracy i na specjalne okazje. Oto 5 czynników, które powinnaś brać pod uwagę, kompletując swoje stylizacje biznesowe (i nie tylko).

 

Ubiór a sylwetka

Dobór ubrań pod kątem posiadanej sylwetki to podstawa w tworzeniu spektakularnych stylizacji zarówno do pracy, jak i na co dzień. Dzięki właściwym fasonom jesteś w stanie po pierwsze zbudować pożądane proporcje figury, podkreślić jej atuty i jednocześnie zamaskować niedoskonałości. A po drugie i nie mniej ważne, dobrze skrojone elementy stylizacji świadczą o klasie i elegancji. Dlatego warto przykładać do tego aspektu szczególną uwagę.

Tematyce tej poświęciłyśmy całą serię artykułów na blogu i wielokrotnie powtarzałyśmy, że dobór odpowiednich fasonów do konkretnej sylwetki może zdziałać cuda! Zachęcamy, byś uzupełniła tę wiedzę i przeczytała poradniki, które opracowałyśmy z myślą o kobietach reprezentujących każdy typ sylwetki. Wszystkie materiały znajdziesz w zakładce „analiza sylwetki”. Oprócz tego stworzyłyśmy też cykl wpisów, w których dokładnie omawiamy poszczególne elementy damskiego zestawu m.in.: „Jak wybrać idealną spódnicę do figury?”, „Jak dobrać sukienkę do figury?”, czy „Jak dobrać spodnie do figury?”. A jeśli nadal będziesz miała pytania, zapraszamy na profesjonalną analizę sylwetki online.

 

Sukienki do pracy (sprawdź)

 

Ubiór a wiek

Lata mijają, czasy się zmieniają, lecz zasada dotycząca ubioru adekwatnego do wieku pozostaje taka sama. O co w niej chodzi? Zasadniczo o to, by kontrolować swoją garderobę i wraz z upływającym czasem bardziej świadomie kontrolować jej zawartość. Dlaczego? Z bardzo prostego powodu. Przyjęło się, że jako kobieta do czterdziestki możesz pozwolić sobie na nieco więcej w biznesowym dress code niż panie, które przekraczają tę granicę. Im kobieta jest starsza, tym jej ubiór powinien być bardziej wyważony, wyszukany. To, w czym wyglądałaś kobieco i z klasą 10 czy 15 lat wcześniej, teraz niespecjalnie się sprawdzi. Mamy tu na myśli zarówno kroje, fasony, jak i dodatki czy kolory.

Zwróć też uwagę, że wraz z wiekiem budowa ciała czy kolor włosów ulega zmianie. Po trzecie, zazwyczaj wraz z wiekiem kobiety zajmują wyższe stanowiska, gdzie od prezencji oczekuje się wyższego standardu. Dlatego wymiana ubrań na nowe ze względu na odpowiedni materiał, fason, staranność wykończenia  czy barwę jest naturalnym procesem. Pamiętaj jednak, że niezależnie od wieku, w ubraniu, które masz na sobie, powinnaś zawsze czuć się kobieco, swobodnie i pewnie. Elegancja, świadomość własnego ciała i ogólnie przyjętych zasad dress code to klucz do Twojego sukcesu nie tylko w stylizacjach biznesowych.

 

Ubiór a pełniona funkcja

W przypadku pełnionej funkcji w firmie czy instytucji sprawa ubioru jest o tyle prosta, że kołem ratunkowym, które można wykorzystać w razie niepewności, jest zazwyczaj księga dress code. Co kryje się pod tym pojęciem? Krótko pisząc, księga to zbiór zasad, które dotyczą kreowania wizerunku pracowników firm i instytucji poprzez strój. Opisane są w niej elementy damskiej i męskiej garderoby, kolorystyka, fasony, materiały, czy dodatki akceptowane w danym przedsiębiorstwie. I w takiej księdze w pierwszej kolejności należy szukać informacji co do tego, jak wygląda odpowiedni strój do pracy z uwzględnieniem konkretnego stanowiska. A jeśli nie ma opracowanego takiego dokumentu, rady można zasięgnąć w dziale HR lub u innych osób. Warto też pamiętać, że pracownicy firmy, którzy mają bezpośredni kontakt z klientami lub reprezentują firmę na zewnątrz, powinni szczególnie respektować wypracowane zasady dotyczące ubioru.

Ale to nie wszystko! Jeśli chodzi o hierarchię w firmie czy instytucji, należy sobie zdawać sprawę, że osoby pełniące funkcje dyrektorskie, kierownicze są (a przynajmniej powinny być) wzorem do naśladowania dla pracowników niższego szczebla. Wysokie stanowisko jest zobowiązaniem względem innych. Powinnaś więc dawać przykład tego, jak świadomie kreować wizerunek profesjonalistki i wyglądać nienagannie w każdej sytuacji.

 

Ubiór a okoliczność

O modowe faux-pas jest nietrudno, szczególnie w świecie biznesu, spotkań branżowych, eventów firmowych i innych wydarzeń typowo służbowych. Zawsze należy ubierać się odpowiednio do okoliczności. Dlaczego? Profesjonalny i elegancki wygląd jest świadectwem tego, że znasz się na obowiązujących zasadach, jesteś świadomą, nowoczesną kobietą, która ma szacunek do innych ludzi.

Współcześnie granica, jeśli chodzi o stopnie formalności, powoli się zaciera. Ludzie coraz rzadziej respektują zasady i przywiązują do nich niewielką wagę. Co jednak nie zmienia faktu, że zawsze należy dostosowywać strój do okoliczności, w jakich przychodzi Ci działać. Z szacunku do innych ludzi, którzy w innym przypadku mogliby czuć się niezręcznie, ale też ze względu na chęć kształtowania profesjonalnego wizerunku.

 

Spodnie do pracy (sprawdź)

 

Ubiór a pora dnia / pora roku

To, co na sobie zakładasz, powinno być jak Twoja druga skóra. W ubraniu masz czuć się komfortowo i pięknie zazwyczaj przez kilka (naście?) godzin dziennie. Dlatego poszczególne elementy stylizacji należy dobierać z rozwagą. Latem wybierzesz oddychające materiały i postawisz na mniejszą liczbę warstw. Miejsce grubych marynarek zastąpią lżejsze żakiety. Z kolei zimą Twoja stylizacja oprócz tego, że ma się godnie prezentować, powinna zagwarantować Ci też ciepło. Ale pory roku to nie wszystko. Ważne są też pory dnia. Od rana do popołudnia obowiązuje klasyczny biznesowy look. Natomiast jeśli bierzesz udział w wieczornym firmowym bankiecie, powinnaś postawić na kreację adekwatną do sytuacji. Miejsce służbowych garsonek i koszul zajmują wówczas koktajlowe sukienki i nieco wyższe szpilki.

Jeśli szukasz wskazówek, à propos dress code na miesiące wakacyjne, zajrzyj do naszego artykułu „Sprawdzony dress code dla kobiet na lato”. Porcja konkretnych wskazówek z pewnością Ci się przyda. A jeśli masz dodatkowe pytania, skontaktuj się z nami! Chętnie posłużymy radą.

 

I na koniec

Jak widzisz, jest wiele czynników, które wpływają na wybór garderoby na konkretną okoliczność. Jeśli działasz w świecie biznesu, powinnaś mieć świadomość tego, że ubiór nigdy nie jest dziełem przypadku. I że ogólnie przyjęte zasady należy respektować. Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę z zakresu dress code dla businesswoman lub szukasz inspiracji, przeczytaj dodatkowo nasz artykuł „Jak wyglądać profesjonalnie i kobieco”.  Jeśli nadal masz wątpliwości lub chcesz, by ktoś profesjonalny zajął się Twoja szafą i sprawił, byś czuła się dobrze ubrana, to zapraszamy do zakładki usługi na naszym blogu, gdzie osobiście się Tobą zajmiemy. Mamy nadzieję, że wiedza, którą się z Tobą dzielimy znajdzie zastosowanie w codziennym życiu. Powodzenia!

Źródło zdjęć: Pinterest.com