Jak się ubrać na rozmowę o pracę?

with Brak komentarzy

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Dlaczego pierwsze wrażenie ma znaczenie?
  • Jak się ubrać na rozmowę rekrutacyjną?
  • Jak budować profesjonalny wizerunek?

Staranie się o nową pracę to zawsze duże przeżycie. Jeśli kwestia odpowiedniej garderoby na rozmowę kwalifikacyjną spędza ci sen z powiek, ten artykuł jest dla ciebie. Niech ubiór będzie twoją bronią w walce o wymarzone stanowisko. Zagwarantuj sobie spokój i pewność siebie, które przełożą się wizerunek profesjonalistki w każdym calu.

Siła pierwszego wrażenia

Nie każdy jest świadomy tego, jaką rolę w życiu odgrywa prezencja. I choć znane jest powiedzenie, że nie należy oceniać ludzi po wyglądzie, to jednak bardziej aktualne i prawdziwe jest stwierdzenie, że jak cię widzą, tak cię piszą, … a nawet płacą Ocenianie jest naturalne. Każdy z nas podświadomie poddaje ocenie wszystko to, czego jest świadkiem i odbiorcą.Wiedziałaś, że blisko 65% rekruterów i pracodawców otwarcie przyznaje, że w momencie, kiedy mieliby wybierać między dwiema osobami o identycznych kwalifikacjach, wybraliby tę, która była lepiej ubrana podczas spotkania rekrutacyjnego?

Jak mawiał Andrzej Sapkowski (polski pisarz fantasy, znany na całym świecie): „Nigdy nie ma się drugiej okazji, żeby zrobić pierwsze wrażenie”. To prawda, która nie tylko w biznesie, ale także w życiu jest na wagę złota. Pierwsze wrażenie zostaje z nami już na zawsze. Mamy tylko i aż, kilka sekund, by wywrzeć konkretne odczucia na ludziach, których spotykamy na swojej drodze po raz pierwszy. Tej szansy bądź świadoma i wykorzystaj ją najlepiej, jak tylko potrafisz.

Oczywiście, jeśli mowa o pierwszym wrażeniu, nie można ograniczać się jedynie do ubioru. Równie istotny jest także ton głosu, sposób poruszania się, odpowiedni makijaż, fryzura, mimika twarzy, gestykulacja. Wszystkie te elementy powinny tworzyć spójną całość. My jednak skupimy się na tym, na czym znamy się najlepiej, czyli na profesjonalnym kreowaniu wizerunku poprzez strój.

Budowanie profesjonalnego wizerunku poprzez strój

Wchodząc do biura na rozmowę o pracę, przez kilka pierwszych sekund tylko wyglądasz. Jest to bezcenny czas, który z rozmysłem należy wykorzystać. W trakcie tych krótkich chwil nie zdążysz przedstawić swojego wykształcenia, odbytych kursów, bogatego doświadczenia czy cech charakteru, które cię wyróżniają. Przekraczając próg i stając oko w oko z potencjalnym pracodawcą czy rekruterem wywierasz pierwsze wrażenie. I ono pozostanie w ich głowach na bardzo długi czas.

Właściwy ubiór na rozmowę rekrutacyjną jest jednym z elementów składających się na sukces. Dzięki niemu można skutecznie oddziaływać na podświadomość drugiej osoby. Ta wiedza pozwoli ci zdobyć delikatną przewagę nad konkurentami o to samo stanowisko i w relacjach z innymi osobami. Nie zaprzepaść więc tej szansy.

Co wziąć pod uwagę wybierając strój na rekrutację?

Większość osób wychodzi z założenia, że starając się o pracę, wystarczy wyglądać elegancko. Najczęściej wiąże się z to wyciągnięciem z szafy białej bluzki i czarnej spódnicy lub spodni z kantem. Gdyby to był takie proste…. Przygotowując zestaw na rozmowę kwalifikacyjną, trzeba wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników.

Branża i stanowisko ma znaczenie. Przed rozmową o pracę, poszukaj informacji na stronie internetowej na temat kultury organizacyjnej danej firmy. Być może przyjęte są w niej konkretne wytyczne co do ubioru. Jeśli  są i  dostosujesz do nich swój zestaw, z pewnością zapunktujesz w oczach potencjalnego pracodawcy.

Chcesz podjąć zatrudnienie w firmie lub organizacji, która jest znana z luźnego podejścia do kwestii ubioru? Mimo wszystko na rozmowie rekrutacyjnej pokaż klasę. Wiele osób zarządzających takimi instytucjami przyznaje, że zwraca uwagę na to, jak osoby starające się o zatrudnienie są ubrane. Świadczy to bowiem nie tylko o nich osobiście, ale przede wszystkim o tym, że naprawdę zależy im na pracy i zrobieniu dobrego wrażenia.

 

Spodnie (sprawdź)

Koszule (sprawdź)

 

Dress code w rekrutacji

Rozmowa rekrutacyjna to czas, w którym powinnaś zaprezentować się profesjonalnie i wiarygodnie. W żadnym razie twój strój nie powinien odwracać uwagi od tego, co masz do powiedzenia i jakie wartości sobą reprezentujesz. Postaw więc na sprawdzone elementy zestawu biznesowego, które sprawdzą się na pewno. Co należy wziąć pod uwagę? Dobrym wyborem będzie kostium, garsonka, koszula (sprawdź), dopasowany żakiet (sprawdź), spodnie w kant (sprawdź) i eleganckie buty.

Wybierając ubranie na rozmowę o pracę miej na uwadze nie tylko zasady dress code, ale także własny komfort i wygodę. Ubranie to twoja druga skóra. Niezależnie od sytuacji powinnaś czuć się w nim swobodnie. Dlaczego tak ważne jest, aby na spotkanie z pracodawcą ubrać się, a nie przebrać, bo tak wypada?

Rekruter z kandydatami chcącymi podjąć pracę ma do czynienia cały czas. Posiada rozległą wiedzę z zakresu biznesu, etykiety, ale również psychologii, która pozwala ocenić, czy to, co mówisz, jest zgodne z tym, co sobą reprezentujesz. Dlatego, jeśli zastanawiasz się, jak się ubrać na rozmowę rekrutacyjną, postaw na ubrania i dodatki, w których czujesz się pewnie.

Na co dzień chodzisz w płaskich butach lub modelach na delikatnym obcasie? Nie porywaj się więc od razu na kilkunastocentymetrowe szpilki, bo tak trzeba. Z powodzeniem możesz postawić na buty z niskim słupkiem lub całkiem płaskie. Najważniejsze jest to, by były eleganckie, czyste, zadbane i pasowały do stylizacji.

Na co zwraca uwagę pracodawca?

Przede wszystkim na całokształt. Spójność w komunikacji ma ogromne znaczenie. Dlaczego? Jeśli opowiadając o swoich cechach, stwierdzisz, że jesteś opanowana, lecz co chwilę będziesz poprawiać koszulę, która źle na tobie leży, rekruter szybko zauważy tę rozbieżność. Zdajesz sobie sprawę, w jakim świetle cię to postawi?

Detale. Biznesowy dress code to także dbałość o szczegóły. Rajstopy dobrane pod kolor skóry, nieprześwitujące materiały, odpowiednia długość spódnicy, właściwa wysokość obcasa, nienachlany dekolt, subtelna biżuteria – to wszystko ma finalnie ogromne znaczenie. Dzięki znajomości zasad formalnego dress code nie tylko unikniesz wpadek. Przede wszystkim będziesz postrzegana jako profesjonalistka, która świadomie kreuje swój wizerunek.

Zestawy na rozmowę o pracę w korporacjach, biurach, kancelariach czy instytucjach publicznych

Twój ubiór powinien wzbudzać zaufanie i pozytywne emocje. Ma jednocześnie być spójny z twoją osobowością i odpowiadać na wizerunkowe potrzeby firmy, w której chciałabyś zacząć pracę. Choć na pierwszy rzut oka połączenie tych wszystkich kwestii może wydawać się trudne, to tylko pozory. Na jakie elementy garderoby warto postawić?

Dobra wiadomość jest taka, że w niemal wszystkich korporacjach, biurach, kancelariach czy instytucjach publicznych obowiązuje strój biznesowy. Zastanawia cię, jakie elementy się na niego składają? Garsonka, kostium, spodnie w kant, koszula, elegancka bluzka, dopasowany żakiet lub marynarka, klasyczna sukienka. Wybór jest naprawdę spory.

Szykując zestaw na spotkanie z potencjalnym pracodawcą, postaw na bezpieczne i klasyczne kolory, dzięki którym będziesz wyglądać profesjonalnie. Szarości, beże, ecru, granat, bordo, biel, czerwień, krem, subtelne pastele: błękit czy róż odnajdą się w tego typu stylizacjach.

 

Sukienki (sprawdź)

Dress code na rozmowę o pracę – konkretne wskazówki

Oto kilka punktów, które warto znać na pamięć szykując się na rozmowę o pracę:

  • Wybieraj stonowane, neutralne barwy;
  • Jeśli chcesz postawić na mocniejszy akcent kolorystyczny, niech to będzie jeden element zestawu, najlepiej na niezbyt dużej płaszczyźnie;
  • Spódnica powinna sięgać do kolan;
  • Idealna wysokość obcasa w butach to 5-7 centymetrów;
  • Zainwestuj w rajstopy w kolorze najbardziej zbliżonym do skóry o grubości 6 den;
  • Wybierz subtelną biżuterię: delikatne łańcuszki, elegancki zegarek, krótkie kolczyki;
  • Do białych koszul czy bluzek załóż biustonosz w cielistym kolorze;
  • Sięgnij po ubrania z naturalnych i szlachetnych tkanin: bawełna, jedwab, len, wełna lub krepa, czy wiskoza;
  • Zadbaj, by wszystkie elementy zestawu były schludne, czyste, świeże i wyprasowane.

Najczęstsze błędy

Przed jakimi stylizacyjnymi błędami się strzec, by nie pozostawić skazy na profesjonalnym wizerunku? Wypunktujemy najważniejsze z nich:

  • Brak rajstop (szczególnie latem);
  • Buty z odkrytymi palcami, piętami;
  • Bluzki z krótkimi rękawami;
  • Zbyt głęboki dekolt;
  • Koszula, której guziki rozchodzą się na biuście;
  • Nieodpowiednie rozmiary ubrań (zbyt ciasne, za duże);
  • Mocne, krzykliwe kolory i wzory;
  • Duża biżuteria, plastikowe dodatki, zbyt duża ich ilość;
  • Odsłonięte ramiona;
  • Za krótka spódnica;
  • Zbyt wysokie szpilki;
  • Pogniecione / pobrudzone ubranie;
  • Nieodpowiednia grubość rajstop i ich kolor;

Wiedza na temat kreowania własnego wizerunku poprzez strój jest bezcenna. Jeśli ją posiądziesz i będziesz stosować w sytuacjach biznesowych, stworzysz spójny obraz własnej osoby, z którego będziesz znana. Profesjonalizm to układanka składająca się z wielu elementów, a jednym z nich jest umiejętność właściwej prezentacji.

Zaopatrzona w taką porcję wiedzy możesz ruszać do boju! Życzymy ci powodzenia w zdobyciu wymarzonej pracy!

Źródło zdjęć: Pinterest.com / Instagram.com