Jak ubrać się na spotkanie biznesowe

with Brak komentarzy

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co to jest biznesowy dress code?
  • Jak się ubrać na spotkanie biznesowe?
  • Jakie są błędy w kobiecym dress code?

Choć mówi się, żeby nie oceniać ludzi po wyglądzie, to pierwsze wrażenie robi się tylko raz. I trwa zaledwie 10 sekund. W biznesie jest to prawda, z którą nie można się kłócić i często decyduje o sukcesie. Jeśli prowadzisz własną firmę, to powinnaś szczególnie zadbać o swój wizerunek. Dlatego tak ważna jest znajomość podstawowych zasad biznesowej etykiety i dress codu. Dzięki nim niezależnie od okoliczności będziesz się prezentować profesjonalnie, elegancko i kobieco jednocześnie.

Co to jest dress code?

Dress code – to wyrażenie pochodzące z języka angielskiego, które na stałe zagościło w naszym słowniku. Krótko pisząc, jest to ogólnie przyjęty zestaw zasad i wskazówek dotyczący ubioru biznesowego, oficjalnego czy wieczorowego. Definiuje, jak należy się przygotować i na co zwrócić uwagę, kompletując strój na konkretną okazję. Musisz wiedzieć, że dress code to nie tylko sprawy związane z odzieżą. Zawierają się w nim także rady dotyczące biżuterii, dodatków, a nawet makijażu.

W dużych firmach czy korporacjach dress code jest zjawiskiem powszechnym i ściśle określonym. Szczególnie ważnym na spotkaniach z klientem zewnętrznym, gdzie reprezentuje się swoją firmę. Pozwala na zbudowanie spójnego wizerunku pracowników i instytucji na zewnątrz. Służą temu spisane przez specjalistów reguły w tzw. księdze dress code, ułatwiające np. odnalezienie się nowej osoby w miejscu pracy.

Dress code może być opracowany pod okiem stylistów bardzo precyzyjnie: określa wówczas obowiązujące kolory, fasony, materiały poszczególnych elementów biznesowej garderoby lub ogólnie. W tym drugim przypadku, kiedy jest pewnego rodzaju ramą dotyczącą garderoby, pracownikowi pozostawione jest większe pole do działania.

Na przestrzeni lat etykieta dotycząca ubioru w biznesie ewoluowała. Zmieniły się czasy, zmieniło się podejście, zmienia się moda. To, co jeszcze kilkanaście lat wstecz było niedopuszczalne, dziś jest akceptowalne. Niezależnie jednak od panujących trendów, są uniwersalne zasady, do których należy się dostosować.

Bluzka (klik)

Spodnie (klik)

Składniki profesjonalnego wizerunku

O biznesowym dress code można by pisać bardzo wiele. Skupmy się jednak na konkretach dotyczących profesjonalnego wizerunku i kilku praktycznych wskazówkach. Dzięki nim będziesz czuć się pewnie i prezentować nienagannie w każdej sytuacji.

Najważniejsze – strój niezależnie od okazji, powinien być przede wszystkim dopasowany do sylwetki i typu urody osoby, która go nosi. Jest to jeden z filarów tworzący wizerunek godnej zaufania ekspertki w konkretnej dziedzinie. Dlatego inwestując w nowe rzeczy, pamiętaj, że mają nie tylko ci się podobać, ale przede wszystkim dobrze na tobie wyglądać.

Spójność. Wszystkie elementy opracowanego zestawu powinny być w tym samym stylu i tworzyć harmonijną całość. Przekłada się ona na właściwy odbiór osoby i jej profesjonalizm. Pisząc o spójności mamy na myśli kolorystykę, materiały, faktury, design, czyli wszystko to, co tworzystylizację, a finalnie twój wygląd.

Jeśli jakość poszczególnych elementów garderoby będzie pozostawiała wiele do życzenia, twoje wysiłki dotyczące zbudowania pożądanego wizerunku spełzną na niczym. Inwestuj w ubrania i marki, które mogą pochwalić się dobrym składem, wysoką jakością materiałów i precyzją szycia. To samo dotyczy biżuterii, butów i torebek.

„Must have” w szafie businesswoman

Są takie elementy w kobiecej szafie, które stanowią modowy fundament biznesowego stroju. Na bazie tych kilku ubrań możesz budować zestawy do pracy w biurze, na spotkania z klientami poza firmą czy oficjalne wyjścia służbowe. Biała nieprzezroczysta koszula, dobrze skrojona marynarka bądź żakiet, spodnie w kant, buty na obcasie, szpilki, mała czarna, ołówkowa spódnica, garnitur – są inwestycją, która zawsze się opłaca. Na co więc zwrócić uwagę przy zakupie?

Przede wszystkim na jakość i wygodę. W pracy spędzasz od kilku do kilkunastu godzin dziennie, dlatego ubrania, które na sobie masz, muszą prezentować się nienagannie i dawać ci poczucie komfortu. Podczas zakupów czytaj uważnie wszyte metki. Są skarbnicą przydatnej wiedzy nie tylko co do składu materiałów: na tej podstawie dowiesz się chociażby, czy konkretna rzecz będzie się szybko gnieść, ale też o odpowiedniej pielęgnacji.

Dress code na spotkanie biznesowe

Wbrew pozorom, jeśli chodzi o biznesowy dress code na spotkania z klientami czy współpracownikami, masz spore pole do popisu! Oto przykładowe opcje, z których możesz dowolnie wybierać: duet spódnica + bluzka, spodnie + koszula, dobrze skrojona sukienka + żakiet, garnitur. Do tego obowiązkowo buty na obcasie (nie wyższym niż 5-7cm), elegancka torba, dyskretna biżuteria i gotowe.

Przygotowując zestaw, warto mieć na uwadze kilka dodatkowych kwestii. Jedna z nich dotyczy okoliczności spotkania. Inaczej bowiem ubierzesz się na biznesowy lunch z klientem, a inaczej na oficjalne spotkanie np. podczas firmowego koktajlu. W pierwszym przypadku masz w zasadzie dowolność. Sprawdzą się tu spodnie czy spódnica w połączeniu z bluzką lub koszulą. Z kolei na drugą okazję bardziej odpowiednia będzie mała czarna ze szpilkami.

Kolory. Istnieją barwy i odcienie, które są stworzone do każdej biznesowej sytuacji. Granat, szarości, czerń, biel, beże, bordo, ciemny brąz, butelkowa zieleń – to bezpieczna paleta kolorystyczna, z której zbudujesz stylizacje do pracy. Koszula nie musi być tylko biała, jasny niebieski, jasnoróżowy czy ecru, to także kolory biznesowe. Jeśli jesteś fanką mocniejszych kolorów, dobra wiadomość jest taka, że możesz ich użyć. Oczywiście, jeśli firmowy dress code tego nie zabrania. Przy czym miej na uwadze, że mają być one stylowym akcentem. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wybór konkretnego elementu o wyrazistej barwie, natomiast reszta zestawu niech będzie stonowana.

Spódnica (klik)

Żakiet (klik)

Najczęstsze błędy w kobiecym dress code

Często popełniane są nieświadomie, lecz ci, którzy znają obowiązujące zasady, w mgnieniu oka zwracają na nie uwagę. Błędy związane z biznesowym dress code mają wpływ na odbiór osoby i jej wizerunek. Pamiętaj więc o kilku podstawowych kwestiach, dzięki którym w każdej sytuacji będziesz wyglądać profesjonalnie.

– Długość spódnicy – ogólnie przyjęta zasada mówi o tym, że spódnica powinna kończyć się w okolicy kolana (+/- 3 cm). Jest to bezpieczna długość, na którą możesz sobie pozwolić. Masz wątpliwości czy twój wybór jest dobry? Stań prosto przed lustrem i sprawdź, dokąd spódnica sięga, a następnie usiądź. Dzięki temu przekonasz się, jak wysoko się podniesie i czy konieczny będzie dłuższy model. Wszystko po to, by podczas firmowego spotkania uniknąć krępującej sytuacji.

– Biżuteria – w tym przypadku sprawdza się przysłowie, że mnie znaczy więcej. W biznesowej stylizacji postaw na subtelny łańcuszek, delikatne kolczyki tuż przy uchu, pierścionek lub elegancki zegarek. Polecamy kolorystyczną klasykę, czyli złoto i srebro. Wszelkiego typu dodatki z plastiku czy innych tworzyw sztucznych są nie na miejscu, jeśli chodzi o profesjonalny i elegancki wygląd. Podczas spotkania będą odciągać uwagę od tego, co mówisz!

– Bielizna–często popełnianym błędem przez kobiety jest zakup niewłaściwej bielizny. Chodzi tu zarówno o jej rozmiar, jak i kolor. Po pierwsze, biustonosz i majtki powinny być w odpowiednim rozmiarze, by nie opinać ciała. Powoduje to powstawanie nieestetycznych fałdek, które są widoczne pod ubraniem. Drugą kwestią jest kolor. Wiele kobiet ma mylne przekonanie, że pod białą koszulę należy zakładać białą bieliznę. A to błąd! Zasada jest taka, że do białej bluzki nosi się biustonosz w kolorze cielistym.

– Buty – w ich przypadku kluczowe są dwie sprawy. Pierwsza dotyczy wysokości obcasa. Ten powinien liczyć między 4-7 centymetrów, nie więcej. Wyższe modele zarezerwowane są na wieczorne wyjścia, bankiety i bale. Druga rzecz wiąże się z budową butów. Chodzi konkretnie o to, by były w całości zabudowane. Wyjątkiem ewentualnie może tu być obuwie letnie, które dyskretnie odsłania pięty. Wówczas powinny być one odpowiednio zadbane i estetyczne.

Profesjonalność vs kobiecość

Nie ma wątpliwości co do tego, że biznesowy dress code rządzi się swoimi prawami. Pierwsze skojarzenia, jakie przychodzą do głowy na jego temat to: elegancja, profesjonalizm, minimalizm, zachowawczość. Warto jednak pamiętać, że w parze z tymi wszystkimi hasłami idzie także kobiecość. I nie należy tego w żaden sposób ukrywać.

Jeszcze kilkanaście lat temu kobiety skutecznie maskowały swoje sylwetki po to, by wpisać się w biznesowy schemat typowy dla mężczyzn. Miało to związek z różnymi stereotypami i chęcią dostosowania się do wymagań rynku. Aktualnie sprawa wygląda zupełnie inaczej. Udowadniają to setki tysięcy przedsiębiorczych kobiet na całym świecie.

W biznesowej etykiecie chodzi o to, by tym, jak się prezentujemy uzupełnić to, co potrafimy. Nie na odwrót. Wygląd jest naszą wizytówką, a także wizytówką firmy, dla której pracujemy. Dlatego należy o niego dbać z należytą starannością.

Źródło zdjęć: Pinterest.com