Kolory ubrań w biznesie – jak wybrać?

with Brak komentarzy

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak ubrać się z klasą i zgodnie z zasadami dress code?
  • Które kolory sprawdzają się w biznesie?
  • Jakich kolorów unikać w zestawach do pracy?

Ubiór, który wybieramy do pracy, jest nie tylko oznaką szacunku dla innych i kwestią estetycznego wyglądu. Wpływa także na sposób, w jaki postrzegają nas klienci, współpracownicy, szefostwo. Bardzo ważnym czynnikiem, który bezpośrednio oddziałuje na kreowanie pożądanego wizerunku, są kolory. Nie każdy z nich sprawdzi się w zestawach do pracy na różnych stanowiskach. Jakie barwy są bezpieczne w biznesie? Dlaczego warto wiedzieć, jakie jest znaczenie kolorów?

Kolory w biznesie (i w życiu codziennym)

Czy tego chcemy, czy nie, kolory działają na naszą podświadomość. Determinują nie tylko to, jak postrzegają nas inni, ale również to, jak czujemy się sami ze sobą. Kiedy robisz zakupy odzieżowe, automatycznie sięgasz po rzeczy w kolorach, które lubisz i w których się sobie podobasz. Prawda? O ile na co dzień, w stylizacjach casualowych, to przyzwyczajenie jest w porządku, o tyle w zestawach biznesowych już niekoniecznie. Dlaczego?

Powodów jest mnóstwo, a to 3 najważniejsze:

  • firma, w której pracujesz, może mieć wypracowany dress code i określoną paletę kolorystyczną, do której należy się dostosować,
  • Twoje stanowisko wymaga podkreślenia statusu i profesjonalizmu, a służą temu konkretne barwy,
  • umiejętne komponowanie kolorów w zestawach biznesowych może wpływać na reakcje i decyzje osób, z którymi współpracujesz.

 

Elegancka niebieska sukienka (sprawdź)

 

Symbolice kolorów i ich znaczeniu nie tylko w biznesie poświęciłyśmy 2 osobne artykuły: Znaczenie kolorów w kreowaniu wizerunku cz. I i Symbolika kolorów a kreowanie wizerunku cz. II – zachęcamy do lektury.

Czy kolor w biznesie ma znaczenie zawsze?

Zawsze, choć w różnym stopniu. Wyznacznikiem tego, na jakie kolory i odcienie możesz sobie pozwolić, jest branża, w której pracujesz. Inaczej do kwestii ubioru podchodzi się w zawodach kreatywnych np. grafik, architekt, projektant wnętrz, wizażystka, a inaczej w poważnych np. prawo, bankowość, finanse, polityka. Znaczenie też ma forma Twojej pracy, czyli to, czy masz bezpośredni kontakt z klientami, kontrahentami, partnerami biznesowymi czy pracujesz w biurze i tych spotkań nie ma.

Twój wygląd to wizytówka firmy

W biznesie powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą” ma podwójne znaczenie. Po pierwsze – ludzie wyciągają wnioski na temat tego, jaką kobietą jesteś: świadomą siebie, zadbaną, godną zaufania, elegancką, … Po drugie – przez pryzmat Twojego wizerunku, czyli także tego, jak się prezentujesz w sytuacjach biznesowych i oficjalnych, oceniają firmę/markę: czy jest nowoczesna, profesjonalna, luksusowa, poważna, odpowiedzialna, skuteczna, wiarygodna…

 

 

Elegancka zielona sukienka (sprawdź)

Na jakie kolory postawić w zestawach biznesowych?

Obowiązujące jeszcze kilkanaście lat wstecz sztywne zasady dotyczące ubioru (dress code) współcześnie nieco się poluzowały. Nie zmienia to jednak faktu, że kolorystyka ubrań biznesowych w niektórych branżach pozostaje praktycznie taka sama.

Do kolorów najbardziej uniwersalnych w biznesie zaliczamy:

  • granat,
  • różne odcienie bieli,
  • całą gamę szarości,
  • beże,
  • pastelowy błękit,
  • pastelowy róż,
  • czerń (na co dzień w dodatkach; na ubraniach zarezerwowana jest na wieczór),
  • bordo,
  • kremowy,
  • butelkowa zieleń.

O tym pamiętaj!

Mocne kolory najlepiej stosować jako akcent w stylizacji, a nie motyw przewodni. Może się zdarzyć, że zbyt wyrazisty kolor przytłoczy rozmówcę, odciągnie uwagę od tego, co masz do przekazania. Zwróć też uwagę, by wybierać barwy i odcienie, które w naturalny sposób podkreślają Twoją urodę. Do ich określenia przyda Ci się analiza kolorystyczna. Możesz wykonać ją samodzielnie lub skorzystać z naszej pomocy.

Przeczytaj także:Sprawdź, co tracisz przez nieznajomość swoich kolorów

Źródło zdjęć: elleapparelblog.com / popsugar.com