Podstawowe zasady biznesowego savoir vivre

with Brak komentarzy

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co to jest biznesowy savoir vivre?
  • Jakie są podstawowe zasady savoir vivre?
  • Dlaczego warto znać biznesową etykietę?

Dobre maniery i umiejętność zachowania się w każdej sytuacji są w biznesie na wagę złota. Mogą wpływać na nawiązywanie wartościowych kontaktów, zawieranie korzystnych umów o współpracę, czy w końcu kreowania profesjonalnego wizerunku w branży. Jak więc zachowywać się w biznesowych sytuacjach? Na co ludzie zwracają uwagę? Czy biznesowy savoir vivre ma w dzisiejszych czasach rację bytu?

Czym jest biznesowy savoir vivre?

Po pierwsze należy pamiętać, że savoir vivre tak w sytuacjach prywatnych, jak i służbowych nigdy nie wychodzi z mody. Znajomość zachowania się w rozmaitych sytuacjach świadczy o tobie jako o osobie dobrze wychowanej, obytej w świecie, kulturalnej, na poziomie. Dlatego tak ważne jest to, aby dobre maniery były odruchem naturalnym, a nie wyćwiczonym nawykiem, który stosuje się ze względów strategicznych. Ludzie od razu to wyczuwają.

Czym więc jest biznesowy savoir vivre? Krótko pisząc to zestaw reguł obowiązujący w danym środowisku. Definiują one sposób zachowania się, komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także wygląd w sytuacjach służbowych i oficjalnych.

Podstawowe zasady biznesowego savoir vivre

Oto zestaw podstawowych zasad savoir vivre, które obowiązują podczas firmowych wydarzeń. Ich znajomość uchroni Cię przed towarzyskim faux pas i sprawi, że na każdym evencie będziesz się czuła jak ryba w wodzie.

Kombinezony damskie (sprawdź)

Dress code

Pisałyśmy już o nim na naszym blogu wielokrotnie. Dlatego odsyłamy cię do kilku merytorycznych poradników, które udowodnią ci, że pierwsze wrażenie ma znaczenie:

Punktualność

Prawda jest taka, że lepiej jest przyjść 5 minut wcześniej, niż 5 minut za późno. I nie ma znaczenia, czy mówimy o pracy, biznesowym spotkaniu, udziale w bankiecie, służbowej kolacji, szkoleniu czy konferencji. Zasada jest zawsze taka sama. Trzeba szanować czas swój i osób, z którymi się umawiasz. Jeśli jednak zdarzy się, że z przyczyn niezależnych od siebie nie zdążysz na umówioną godzinę, przeproś i podaj krótkie usprawiedliwienie. Tego wymaga kultura.

Odzież wierzchnia

O ile latem nie ma z tym problemu, o tyle chłodniejsze pory roku wymagają, by odłożyć gdzieś płaszcz i nakrycie głowy. Wypada zdjąć je jeszcze przed przywitaniem się z drugą osobą i pozostawić w przeznaczonym do tego miejscu, np. na wieszaku lub w szatni. Jeśli nie możesz ich zlokalizować, poproś o pomoc obsługę w restauracji lub personel w firmie.

Przywitania

Jeśli jest to wyjście służbowe, podczas którego reprezentujesz firmę, przy przywitaniu z osobami, których nie znasz, powinnaś podać imię, nazwisko, stanowisko i nazwę firmy. Zrób to wyraźnie i bez zdrobnień imienia, np. Kasia zamiast Katarzyna. Jeśli przedstawiasz się osobiście, unikaj tytułowania się (magister, profesor, dyrektor itd.).

Kto pierwszy powinien wyciągnąć dłoń na powitanie i powiedzieć „dzień dobry”: kobieta czy mężczyzna, osoba starsza czy młodsza, wyższa stanowiskiem czy zwykły pracownik?

Oto zasady witania się w sytuacjach oficjalnych:

  • Bez względu na płeć i wiek osoba niższa stanowiskiem powinna przywitać się jako pierwsza z osobami na wyższych stanowiskach.
  • W trakcie wydarzenia, gdzie obecny jest gospodarz, to on powinien przedstawiać sobie gości, którzy się nie znają.
  • Mężczyznę przedstawia się kobiecie, młodszą osobę starszej, osobę na niższym stanowisku osobie z wyższą rangą.
  • Uścisk dłoni na powitanie ma być zdecydowany, lecz nie za mocny. Powinien towarzyszyć mu uśmiech i kontakt wzrokowy.
  • Rękę na powitanie jako pierwsza wyciąga kobieta, osoba wyższa rangą lub starsza.
  • Na spotkaniach biznesowych to klient powinien inicjować gest podania dłoni.
  • W przypadku spotkań osób, między którymi nie ma zależności pod względem stanowisk, stosuje się zasadę wieku i płci.

Rozmowy w towarzystwie

Jeśli zależy Ci, by rozmowa biznesowa czy to na oficjalnym spotkaniu, czy w kuluarach była przyjemnością dla wszystkich, miej świadomość, jak ją prowadzić. Po pierwsze, nawiązuj kontakt wzrokowy z osobą, która zabiera głos. Dzięki temu udowodnisz, że słuchasz, co ma do powiedzenia. Po drugie, nie prowadź długich monologów i daj dojść do słowa innym. Po trzecie, unikaj tematów związanych z polityką, religią, światopoglądowych. Jeśli grono osób jest większe, a ty nie jesteś zainteresowana rozmową, przeproś grzecznie i odejdź.

Jeśli masz do powiedzenia coś ważnego i konkretnego, śmiało, ale taktownie przejmij inicjatywę. Jest takie przysłowie: „Ten, kto chce być partnerem w rozmowie, musi mówić”. A więc nie krępuj się. A o czym rozmawiać? Jeśli grupa osób jest sobie znana, tematów jest automatycznie więcej. Natomiast jeśli grono jest większe i stanowią je nieznani sobie ludzie, wówczas warto wybrać tematy ogólne.  Dzięki temu każdy obecny będzie mógł wziąć udział w rozmowie.

Bluzka damska (sprawdź)

Spódnica ołówkowa (sprawdź)

Mowa ciała

Gesty, czyli komunikacja niewerbalna, mówi o tobie więcej, niż byś sobie życzyła. Pierwsze 3 sekundy są bardzo ważne, gdyż w tak krótkim czasie zostajemy ocenieni przez druga osobę nie wypowiadając jeszcze żadnego słowa. Mowa naszego ciała może wzmacniać i podkreślać wypowiadane słowa lub sprawić, że stracisz wiarygodność w oczach swojego rozmówcy. To, co masz do przekazania, powinno być spójne z tym, jak się zachowujesz. Kontrola ciała jest trudną sztuką i wymaga treningu, ale z pewnością warto ją poznać. Dlatego zwracaj uwagę na ułożenie rąk, pozycję nóg i wyprostowaną postawę. Nie chcesz, chyba by druga osoba uznała, że masz coś do ukrycia lub nie masz ochoty na rozmowę tylko dlatego, że skrzyżowałaś ręce na piersi. Uśmiech potrafi dużo zmienić. Osoby uśmiechnięte statystycznie odnoszą więcej sukcesów.

Wymiana wizytówek

Przyjęło się, że wymiana wizytówek na służbowych wydarzeniach odbywa się na samym końcu. Należy robić to z wyczuciem i dyskretnie z ręki do ręki. Otrzymaną wizytówkę przed schowaniem należy przeczytać. Warto pamiętać, że to osoby wyższe rangą powinny inicjować wymianę kontaktów. Nie można się narzucać i ostentacyjnie wciskać kontaktu do siebie rozmówcy, bądź nalegać na pozyskanie wizytówki od niej. Zawarcie nowych znajomości powinno kojarzyć się przyjemnie, gdyż od tego w dużej mierze zależeć może przyszła współpraca.

I na koniec

Nie tylko wygląd jest twoim znakiem rozpoznawczym. To, co sobą reprezentujesz, także się liczy. Na biznesowy savoir vivre składa się właściwe ubranie, znajomość form towarzyskich, szczery uśmiech, kontakt wzrokowy, gesty, ton głosu, postawa ciała, a nawet higiena osobista. Spójność tych wszystkich czynników jest nie tylko gwarancją sukcesu towarzyskiego. Przede wszystkim podnosi poczucie własnej wartości i pewności siebie. To właśnie przesądza o postrzeganiu człowieka jako profesjonalisty i ma wpływ na budowanie marki osobistej.

Źródło zdjęć: Pinterest.com