Znaczenie koloru w biznesowym dress code

with Brak komentarzy

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jaką rolę odkrywa kolor w zestawach do pracy?
  • Jakie kolory są zakazane w biznesowym dress code?
  • Jakie znaczenie mają kolory?

Jest kluczowym elementem w zestawach niezależnie od okoliczności.Wpływa na kreowanie wizerunku i to, jak jesteśmy postrzegani przez ludzi.Kolor, bo o nim będzie dzisiaj mowa, ma ogromną siłę, której nie zawsze jesteśmy świadomi.Wzbudza emocje, wywołuje uczucia, odzwierciedla stanowisko, status i władzę.Nie bez przyczyny biznesowa paleta kolorystyczna jest skomponowana w określony sposób. Dlatego dzisiaj przybliżymy znaczenie poszczególnych barw, byś mogła tworzyć świadomie swoje codzienne stylizacje.

Biznes vs kolor

Niezależnie od tego, czy pracujesz w dużej korporacji, małym przedsiębiorstwie czy jesteś właścicielką firmy, to jak wyglądasz, wpływa na twój wizerunek. Z pewnością zależy ci, by w partnerach biznesowych i klientach wzbudzać zaufanie, szacunek i inne pozytywne emocje. A co za tym idzie, realizować z sukcesem swoje cele. Dokonać tego możesz, między innymi wykorzystując ubiór, a konkretnie: właściwe kolory.

Obserwując świat biznesu czy polityki można by wyciągnąć wniosek, że najskuteczniejszymi barwami są te zachowawcze, neutralne. W związku z tym pojawia się pytanie: czy biznesowy dress code nie lubi koloru? Otóż wręcz przeciwnie! Umiejętne stosowanie barw w konkretnych sytuacjach może zadziałać na twoją korzyść i spotęgować efekt, na jakim ci zależało. Pamiętaj jednak, że to działa także w drugą stronę. Zły dobór kolorów lub niewłaściwe ich połączenie może obrócić się przeciwko tobie. Dlatego warto uzbroić się wiedzę, która dotyczy znaczenia poszczególnych barw.

Psychologia kolorów

Kolory stosowane z rozwagą w konkretnych sytuacjach mogą być Twoją tajemną bronią. W zależności od tego, czy będziesz chciała zwrócić na siebie uwagę, wzbudzić zaufanie czy podkreślić doświadczenie i powagę, wybór kolorów w zestawie będzie się różnił. Pamiętaj jednocześnie, że w różnych kręgach kulturowych, konkretne barwy mogą mieć inne znaczenia i budzić całkiem inne skojarzenia, niż u nas. Dlatego, jeśli kiedykolwiek będziesz brała udział w międzynarodowym spotkaniu, z przedstawicielami różnych kultur, przeanalizuj kolorystykę swojego zestawu.

Abyś wiedziała, w jaki sposób budować stylizacje na konkretne okazje, opiszemy pokrótce symbolikę i oddziaływanie podstawowych kolorów.

Biały

Barwa, która utożsamiana jest z czystością, spokojem, lekkością i elegancją. Stanowi przeciwwagę do czerni, z którą zresztą tworzy efektowne duety. Biel jest neutralnym kolorem i na jej bazie można budować rozmaite zestawy do pracy w ciągu dnia.Nie musi być to tylko i wyłącznie klasyczna biała bluzka. Z powodzeniem sprawdzą się też białe spodnie, spódnica czy żakiet zwłaszcza w ciepłe dni. Zimą i jesienią biel stosowana jest zdecydowanie rzadziej, chyba, że w połączeniu z ciemniejszymi kolorami. Pamiętajmy jednak, że biała koszula to symbol elegancji.

Żakiet (sprawdź)

Spodnie (sprawdź)

Czarny

Kolor, który zawsze był, jest i będzie modny. Symbolizuje ponadczasową elegancję, wyrafinowanie, luksus i klasę samą w sobie.Czerń kojarzona jest także z tajemniczością, niezależnością, wiedzą, ale z drugiej strony ze strachem. Jest to kolor, który podświadomie budzi respekt i tworzy najsilniejszy wizerunek. W zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć, możesz go łączyć ze wszystkimi kolorami lub postawić na black total look. W biznesie czerń zarezerwowana jest na wieczorne spotkania i eventy branżowe (bankiety, przyjęcia firmowe, kolacje biznesowe). Za dnia sprawdzą się pojedyncze elementy stylizacji w tym kolorze, np. bluzka lub dodatki (szpilki, pasek, torebka).

Czerwony

Kolor, który w zdecydowany sposób wpływa na nasze emocje i odczucia. Czerwień skutecznie zwraca uwagę, jest symbolem pewności siebie, zdecydowania i dynamizmu. Jej intensywność i nasycenie sprawia, że niezależnie od sytuacji angażuje do podjęcia działania. Kolor czerwony uważany jest także za zmysłowy. Od wieków symbolizuje miłość, namiętność, a z drugiej strony władzę, agresję i ostrzeżenie. W związku z tym, czy można pozwolić sobie na czerwień w zestawach do pracy? Tak, ale pod warunkiem, że będą to pojedyncze akcenty, np. dodatki. Wyjątkiem mogą być wystąpienia publiczne, kiedy zależy Ci, by skupić na sobie uwagę odbiorców. Jednak w tym przypadku niech fasony poszczególnych elementów będą proste, ale zasłaniające ciało i absolutnie nie obcisłe. Jedno jest pewne, w czerwonym monochromatycznym zestawie nie przejdziesz niezauważona, dlatego postaw na fasony z klasą!

Szary

Król neutralności. Mimo tego, że skromny, budzi w ludziach respekt. Kolor, który jest bardzo często stosowany w biznesowym dress code zarówno u kobiet, jak i mężczyzn. Jakie jest jego zadanie? Ma budzić szacunek i podkreślać profesjonalizm. Sprawdzi się zarówno w total looku (tu polecamy mieszać odcienie), jak i jako baza dla mocniejszego koloru. Szarości sprawdzą się podczas biznesowych spotkań, kiedy szczególnie zależy Ci na zbudowaniu otwartej relacji z rozmówcą.

Granatowy

Granat to kolor nowoczesnego biznesu. Symbolizuje profesjonalizm, eksperckość i klasyczną elegancję. Jakie jest jego zadanie? Wzbudzać szacunek, podkreślać doświadczenie i prestiż. Jest elegancki, konkretny i w zależności od odcienia sprawdzi się zarówno podczas spotkań w ciągu dnia, jak i na wieczornym evencie. Kolor uwielbiany przez przedstawicieli dyplomacji, polityki, finansów, ubezpieczeń i prawa. Możesz go stosować jako element codziennego zestawu, a także w total looku, np. w kobiecym garniturze.

Niebieski

Należy do zimnej palety barw i budzi pozytywne skojarzenia w umysłach ludzi. Uspokaja, pozwala się zrelaksowaći wpływa na zaufanie. Niebieski symbolizuje też refleksyjność, stabilność, lojalność i w pewnym stopniu emocjonalność. Uznawany jest przez niektórych za barwę konserwatywną, lecz z drugiej strony pobudza kreatywność. Jeśli zależy Ci na stonowanej elegancji, subtelnym wzmocnieniu autorytetu i wzbudzeniu zaufania, niebieski sprawdzi się z pewnością.

Beżowy

Jest synonimem wyrafinowanej elegancji i klasy. Budzi zaufanie i symbolizuje otwartość na drugiego człowieka. Beże są bardzo wdzięcznym i praktycznym rozwiązaniem w damskiej garderobie. Subtelnie podkreślają urodę, mają właściwości odmładzające i na ich podstawie można tworzyć ponadczasowe zestawy na różne okazje. Stanowią także bazę dla mocniejszych kolorów. Świetnie sprawdzą się w dziennych stylizacjach biznesowych zarówno w dodatkach, jak i w total looku. Zdecydowanie polecane kobietom o ciepłym typie urody. Kobiety o chłodnym typie kolorystycznym mogą nosić beże z powodzeniem, pod warunkiem, że z dala od twarzy..

Zielony

Kolor optymistów. Zieleń nastraja pozytywnie, uspokaja i ogólnie rzecz ujmując, korzystnie wpływa na samopoczucie. Symbolizuje harmonię, dobrą energię, szczęście, wolność, zgodę i dobrobyt.Czy dla tej barwy jest miejsce w biznesowym dress code? Tak, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim trafionym wyborem będą ciemne odcienie zieleni, które nie rozpraszają uwagi. Warto zainwestować w ubrania w odcieniu khaki czy butelkowej zieleni. W połączeniu z beżami i bielą wypadną znakomicie. Zielenie świetnie sprawdzą się, jeśli w pracy potrzeba jest empatii dla drugiego człowieka, na przykład jeśli jesteś psychologiem i zależy Ci, aby twój rozmówca czuł się bezpiecznie w twoim towarzystwie.

Żółty

Energetyczny ciepły kolor, który kojarzony jest ze szczęściem i błogością, a z drugiej strony z ostrzeżeniem i niepewnością. Dzięki swej intensywności skutecznie zwraca na siebie uwagę i ożywia sylwetkę. Z powodzeniem można wykorzystać go na małych ubraniowych płaszczyznach lub w dodatkach, bo mimo wszystko będzie widoczny. W biznesie nie należy używać go w nadmiarze, gdyż ze względu na swą symbolikę i skojarzenia, może sugerować brak profesjonalizmu.Kolor zdecydowanie częściej wybierany przez blondynki, zwłaszcza o ciepłym odcieniu skóry. Natomiast kobiety o chłodnym odcieniu skóry, raczej nie będą się dobrze w nim czuły.

Pastele

Pastele to jasne kolory, które budzą pozytywne skojarzenia, są radosne, nadają skórze świeżego kolorytu. Doskonale zatem sprawdzą się w elementach takich jak koszule w połączeniu z innym, bardziej stonowanym kolorem bazowym: granatowym, szarym, beżowym garniturem. Ale nie tylko! Różowa koszula będzie wyglądała bardzo ciekawie i intrygująco w połączeniu z czerwonym garniturem. Błękitna koszula to naturalny wybór do granatowego garnituru. Inne pastele dozwolone, ale spotykane i stosowane rzadziej to pistacja i wrzos.

Spódnice (sprawdź)

Kolory w biznesie – nasza rada?

W biznesowych stylizacjach postaw na kolorystyczny minimalizm i klasyczną elegancję. Nigdy nie łącz ze sobą więcej niż 3 kolorów jednocześnie. W każdym zestawie tylko jeden z nich może być przewodni, a reszta neutralna. Całość ma tworzyć spójną kompozycję, która podkreśli wszystkie Twoje atuty. Dzięki temu zawsze będziesz prezentować się elegancko i z klasą godną prawdziwej businesswoman. Lubisz energetyczne barwy? Zostaw je na nieformalne spotkania biznesowe lub casual friday.

Jeśli masz problem z doborem kolorów garderoby do typu urody, zamów u nas analizę kolorystyczną online (oferta tutaj). Opisując w tym artykule psychologię kolorów skupiłyśmy się na automatycznych, podświadomych i udowodnionych naukowo reakcjach ludzi. Jednak pamiętaj, że każdy kolor ma swój odcień: zieleń to na przykład khaki, pistacja, czy soczysta zieleń trawy. Razem z nami dobierzesz dla siebie odpowiednie odcienie!

Podsumowanie

Każdy kolor ma w sobie ogromną moc. Sprawne posługiwanie się nimi z pewnością będzie działać na Twoją korzyść. Warto uświadomić sobie, że dobór odpowiedniej dla siebie gamy kolorystycznej nie powinien ograniczać, a stanowić bazę dla kształtowania pozytywnego i świadomego wizerunku.Budując zestawy biznesowe, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że barwy, czy szeroko rozumiana psychologia kolorów sama w sobie nie gwarantuje sukcesu. Jest pewnego rodzaju wskazówką, która ułatwia procesy komunikacyjne i ma wpływ na relacje interpersonalne.

Źródło zdjęć: Pinterest.com